"Leire Uriarte Zabala, profesora da Facultade de
Humanidades e Ciencias da Educación da Universidade de Mondragón destaca
nesta entrevista como foi a crise de Fagor, un xigante dos
electrodomésticos que provocou unha fonda ferida en toda a comarca de
Mondragón. “Quizais fallou a transmisión de valores que agora estamos a
recuperar. Na idea orixinal de Mondragón a pata da educación era moi
importante”, suliña.
En outubro de 2013, Fagor presentou concurso de acredores e cesou a súa
actividade. A insignia da cooperativa Mondragón cedeu no medio da crise
económica despois de anos loitando pola súa salvación. “Aquilo foi unha
conmoción, é certo”, recoñece Leire Uriarte, a quen o Instituto Lanki de
estudos cooperativos encargou un informe, xunto a Igor Ortega, sobre as
preguntas que deixou abertas a caída de Fagor.
O estudo realizado en
base a entrevistas con cooperativistas advertía que “en moitos dos
casos, enténdese que o modelo actualmente non ten respostas” para retos
como “conxugar o dimensionamiento coa implicación e o compromiso dos
socios”.
- Que aprenderon coa crise de Fagor?, que pegada deixou aquilo nun xigante como Mondragón?
- O primeiro que teño que dicir é que Fagor foi unha cooperativa que
axudou sempre moito ás demais. Nós, desde antes da crise de 2008, xa
estabamos nun proceso de reflexión. Porque entendiamos que o mundo
cambiara profundamente, que a sociedade volveuse máis individualista e
os mercados, máis competitivos e feroces.
O de Fagor foi traumático,
sobre todo no val de Mondragón onde todo o mundo ten un familiar ou
coñece a alguén vinculado directamente á corporación. Pensábase que
Fagor era tan grande que non podía caer. Aquilo supuxo un punto de
inflexión como se di no informe, porque soubemos que non había que
durmirse e que debiamos coidar o que era Mondragón. Empezamos a
cuestionarnos desde o modelo de gobernanza das cooperativas ata a súa
dimensión.
Máis que a pór límites a isto ou aquilo, aprendemos que nunca
se debe apartar a vista dos valores. Algúns cooperativistas foron
conscientes de que se relaxou o interese polos asuntos de xestión, que
xa que había unha dirección, delegábase a responsabilidade. Eran
traballadores e propietarios pero non se preocupaban das decisións.
Agora imos recuperándonos daquilo sabendo que o cooperativismo debe
asumir novos desafíos.
- Cales son eses desafíos?
- Pois ir construíndo o cooperativismo para este tempo que nos toca
vivir. Houbo unha primeira etapa do cooperativismo da necesidade, na
posguerra; logo veu o cooperativismo do benestar, ata os anos dous mil; e
hoxe estamos nunha terceira etapa, con novos retos, entre eles os que
expoñen esa sociedade individualista e os límites físicos do planeta, o
cambio climático. Preguntámonos, por exemplo, que resposta pode dar unha
estrutura como a de Mondragón, nacida en plena época industrial, ao
reto do cambio climático.
- Novos valores?
- É verdade que os nosos valores foron establecidos nos anos cincuenta e
sesenta, hai máis de medio século, e que entón non había nin a
preocupación social polo cambio climático nin a urxencia de actuar. Con
todo, opino que non son necesarios outros valores para ofrecer a nosa
resposta a estes desafíos. A resposta pode engarzarse desde valores como
o da solidariedade ou o da colaboración.
- Vostede coopera desde a educación, que foi o berce no que se
criou Mondragón, considera que nalgún momento a corporación esqueceuse
deste alicerce?
- Poida que iso sucedese, quizá fallou a transmisión de valores que
agora estamos a recuperar. Na idea orixinal de Mondragón a pata da
educación era moi importante. Todo empezou coa creación dunha escola que
pretendía sementar futuro no val. E xa lle digo que desde principios
dos anos dous mil estamos nun proceso de reflexión sistemática.
A
Universidade da que formo parte, o Instituto Lanki, son iso. Estamos aí
para formar e investigar. Queremos facer unha lectura crítica da
realidade actual para xerar conciencia, pero tamén para producir
accións, non quedarnos só na reflexión.
- Conciencia e acción para a transformación do modelo económico e social, ou perdeuse ese horizonte ideolóxico?
- Non creo que se perdera, pero é certo que o vemos hoxe máis lonxe que
cando empezou Mondragón ou que hai algunhas décadas. Este era un
impulso máis claro nos inicios do cooperativismo moderno. Agora estamos
nun mundo máis complexo. Creo que o que podemos facer é tentar enlazar o
aspecto social co solidario, propor unha economía máis social e máis
solidaria. (...)" (Entrevista a Leire Uriarte Zabala, Galicia Confidencial, 19/12/16)
No hay comentarios:
Publicar un comentario